eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-01-22

LastTV


Såg just att det har skapats ett video-alternaitv till internetradiostationen LastFM. Inte helt otippat så heter alternativet LastTV. Jag provade att mata in mitt användarnamn från LastFM moonlaenders och får en video som visar en genomgång av hur Pythagoras sats fungerar. Jag begriper INTE hur det i sin tur är associerat till den musik jag lyssnar på, men LastTV är rätt nytt och associationerna är lite åt det hejdlösa hållet ibland, jag tog bort mitt klagomål i samma ögonblick som de spelade JEM and the hologram Theme med Freezepop följt av en video med The B52s.

Tillbaka till förra blogginlägget och GPS-märkning av fotografier. Det funkar utmärkt att med hjälp av medföljande Sony-programvara att mata in informationen i själva jpg-bilden, men jag hittar inget smart sätt att få ut det hela på en karta. Läste en rekommendation om att använda ARCview, men den programvaran är lite för dyr för en privatperson att skaffa. Ett betydligt billigare alternativ är RoboGEO.

Tidigare trodde jag att Photoshop raderar exif-information, men det visar sig att det beror på hur man gör. Photoshop raderar exif från jpg:er om man väljer "spara för web" om man istället väljer "spara som" och väljer jpg så behåller den därmot exif-information. Bilden här bredvid iaf är en bild på mig (med GPS-info inbakat i bilden!) och den röda cirkeln markerar själva GPS:en, stor är den inte. Med hjälp av programmet EXIFER så går det att läsa ut eller lägga till EXIF-data ur bilden. Nå. Vilken latitud och vilken longitud är bilden tagen på?

Etiketter: , , ,

1 Comments:

At tisdag, 23 januari, 2007, Blogger neofob said...

Det första som last.tv visade för mig var ett liveframträdande med Richard Cheese and Lounge Against the Machine. Not to shabby! :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home