eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2006-06-18

Makro

Har roat mig lite med att plocka fram mellanringarna och fotografera lite makro. Lite svårt med exponeringsmätningen, kameran tillåter bara manuell mätning med gamla mellanringarna och ljusvärdet sticker iväg ganska många steg mellan exponeringarna.

Flickr.com är en gratistjänst för att dela med sig av sina bilder på nätet. Istället för att behöva göra egna webalbum så laddar man bara upp bilderna direkt. Bilderna blir också indexerade och sökbara. Den som har skrivit in spandextiger eller något annat på sina bilder kan söka vidare till andra som också söker på spandextiger. En annan tjänst som bara söker på bilder som finns hos Flickr men baserat på enbart färger finns här.

Häromdagen fick jag lite musikalisk bildning. Jag var bekant med Funky drummer men jag var inte bekant med Amen break. Den här filmen är en liten filmsnutt som förklarar på ett lungt och pedagogiskt sätt om de sex sekunders trumloop som förändrade världen och som ligger till grund för mycket både hiphop, breakbeats men framför allt drum and base. Se filmen och få en riktig musikalisk ahaupplevelse!

Annars då? Jo jag drömmer om semester. Att jag hade haft en betald semester. Det har jag inte. Det är lite segt att inte komma iväg.