eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2005-09-12

Nitratfilm är visst brandfarligt


Har fått låna lite film för att scanna in. Men...det är nitratfilm dvs brandfarligt. Testade att ta en liten ändstump av filmen (ingen bild) och tända eld på över diskbänken. Den brann nästan som en stubin till en raket, så det är verkligen nitratfilm. Fick svar på ett mail jag skickat till Svenska filminstitutet och där står att filmen kan självantända redan vid 38 grader plus att de överför till vanlig acetatfilm innan de scannar material. (Hur gör man det utan att värma upp filmen till 38 grader?) Antingen får jag ha scannern på diskbänken och acceptera att den riskerar att brinna upp, eller så får jag komma på något smart sätt att kyla (man kanske kan ha kolsyreis eller en fläkt eller något för att få ner temperaturen???). Jag scannade fem bilder idag iaf på lite vild chansning, en av dem syns här. Tyskland någon gång omkring 1925. För övrigt så måste jag rekommendera en bok. En tysk mans historia av Sebastian Heffner. MYCKET intressant läsning!