eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2005-08-29

Svampskogen


Åkte ut direkt efter jobbet för att leta svamp. Jag är inte speciellt förtjust i att äta svamp, gillar varken smaken eller konsistensen, inte heller smörstekta kantareller faller mig på läppen, bättre att ge svampen till nån som gillar den. Men det är kul att plocka svamp. Såg mest helt oätbara svampar, de här till exempel, ingen aning om vad det är för svamp, men de såg inte ätbara ut iaf så de fick sitta.

Robert hittade lite kantareller, några soppar samt lite fingersvamp. Fingersvampen fick stå, det var så lite att den nog inte hade blivit något i stekpannan ändå.

Plockade upp något som jag tror är en riska. Jag minns inte riktigt men är det inte så att om den "blöder" när man bryter kanten på den så är det en blodriska? Det såg ut såhär när jag bröt av kanten på svampen:


Hittade lite blåbär också, fast de var ganska syrliga, inte direkt söta. Sedan blev det för mörkt för att fortsätta leta svamp så vi åkte hem igen.

Måste verkligen säga att när man sitter på ett kontor hela dagen så är det oerhört skönt att ta sig ut i skogen en stund.