eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2013-06-11

En liten del av mitt Göteborg

Cyklade förbi ett ställe med husbåtar som jag inte sett förut. Såg riktigt fint ut med en röd stuga på pontoner. Undrar om det är dyrt att hyra kajplats? Under helgen som var ägde den årliga gårdsfesten i masthugget rum. Många schyssta band, första jag såg var Halkan Balkan och nästa var en primadonna (se bilder!) som sjöng fina 20-tals schlager. Piaf-tolkningen av Non, Je ne regrette rien var härlig! Lite senare, när de flesta gått, så dök Håkan och nån till i bandet upp och så blev det lite jam, görsköj och lite inte helt tonkorrekt version av Sympathy for the devil kunde höras. Länge sedan sist.
Storgatan-dagen är ett lite halvinofficiellt evenemang inte helt olikt andralångdagen. Men mindre. Och mysigare. Den glada jätteräkan som syns på bild hade precis varit på sin egen möhippa och The Guilt öste på i bästa punkstil.


Jag läser debattartikeln i Expressen med rubriken jag är orolig för mitt Göteborg där Ingrid Norrman skriver om att efter att en mindre fastighets ägare sålt sina fastigheter till Wallenstam med uppenbar risk att småverksamheter inte får råd att vara kvar pga hyreshöjningar. En variant av gentrifiering. I sammanhanget stadsbyggnad och Göteborg så rekommenderar jag också att läsa spelet om vallhalla fortsätter av Mark Isitt i GP. Högintressant och samtidigt lite dyster läsning. Vallhallabadet har omkring 500 000 besökare per år. Ja du läste rätt. En halv miljon. Ändå så vill man riva det för att komma åt marken och sedan kunna bygga en multisport-arena som ska sitta ihop med scandinavium och gothia-towers-hotellen. Varför? Jo för...Valhalla är ju främst till för Göteborgs simklubbar och motionärer, det drar ju nästan inga turister till stan och på simklubbar och motionärer så tjänar man inga pengar...eller? Så bort med Vallhaha! Tjohej. Jag tror det ser lite mörkt ut för Göteborgs framtid. Allt ska bli en jippo-evenemangstad, som när besökarna har dragit hem blir en ödestad. Hemska tanke. Hoppas inte. Gör en bildsökning på bilder från Valhallabadet det är oerhört vackra muralmålningar.