eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2013-02-28

Påhittade upphovsrättskrav av Grand Central music publishing på soundcloud

För något år sedan så skrev jag om Merlin Phonofile. Ett företag som, om man vill uttrycka sig snällt, hanterar upphovsrättsfrågor väldigt klumpigt, eller om man vill vara lite mer hård, försöker stjäla artisters upphovsrätt genom att hävda äganderätt till låtar som andra gjort (läs historien om hur de försöker stjäla hela Katten Skogmans Orkesters låtar). Idag drabbade något liknande mig. Ett företag försöker stjäla upphovsrätten på en låt som jag har gjort. Ska man vara riktigt petig så är det jag och Daniel Söderberg / Dwayne Sodahberk som gjort den tillsammans, ett gemensamt musikprojekt har namnet GERME. Vi har inte stim-anmält låten eftersom det inte ligger ett kommersiellt intresse bakom. Det kanske är det som är felet? Nu till det intressanta. Låten innehåller inga samplingar. Den innehåller heller inga "lånade" melodier eller annat. Allt är inspelat live med två kanaler. Mailet skickat till mig lyder som följer:

Hi amber8, Our automatic content protection system has detected that your sound "Germe-ring tomas" may contain the following copyright content: "Candy" by Riton, owned by GRAND CENTRAL. As a result, its publication on your profile has been blocked. You can dispute this report, if you believe the copyright content has been mistakenly identified or if you have obtained all the necessary rights, licenses and/or permissions to upload and share this material on SoundCloud. Please do so by filling out our dispute webform at the following link: https://soundcloud.com/settings/disputes/xxxxxx If you would like to learn more about copyright, please visit our copyright information page. Thanks, The SoundCloud Copyright Team

Om du vill provlyssna på vår låt (ja den är kanske mer av låtskiss än färdig låt, men det blir ju gärna så när det är live på två kanaler, en höger och en vänsterkanal) så kan du göra ta ner en mp3 HÄR på dropbox eller lyssna på den på min myspace. Välj låten längst ner Germe - Ring tomas. Vill du lyssna på det (för mig totalt okända) bandet som hävdar att vi gör intrång på deras låt så går det att lyssna på Riton - Candy på spotify. Är det speciellt likt? Finns det något som är likt? Kanske trumtakten är lite liknande. I övrigt: nada och inget. Jag har aldrig hört låten förut. Första gången idag.




Jag skulle vilja ha svar på ett par frågor:

1. Vem har anmält detta? Finns, det ingen som granskar automatiken?
2. Varför? Varje hörande normal person borde höra att det inte är likt.
3. Vad förväntas jag svara på anmälan? Inte nog med att man blir falskeligen anklagad, de hotar också med att stänga ner hela mitt soundcloudkonto etc etc.
4. Vad skulle du gjort?
5. Är det fler som har råkat ut för såna här stollerier?


Det finns ingen person eller mail att kontakta. Inte heller någon förklaring. Inte ens en länk till företaget som säger sig äga rättigheterna. Det luktar bedrägeri. Det kanske mest absurda är att man förväntas kryssa i mängder av rutor, se bifogad bild, om man ska göra ett klagomål. Det blir liksom lite omvänd bevisföring. Jämför med att man ska bevisa något man inte gjort! Totalt skogstokigt. Framför allt, och det här borde musikindustrin ta till sig av, så förlorar man fullständigt respekten för stora bolag och deras krav när de håller på såhär. Jag får god lust att utbrista, slaget är förlorat, kopiera vad ni vill, de stora bolagen kommer att jävlas med er även när ni är oskyldiga, så det spelar liksom ingen roll, kör hårt. Jag är inte säker, men jag tror att det här är amerikanska regler. I ett land där advokater stämmer vem som helst för nästan vad som helst så chansar man gärna lite, det kan ju ge pengar. Jag tror tyvärr att det här är baksidan med storbolagsdrift inom musikbranschen.

Edit: Jag mailade informationen till min medmusikant Daniel som har lite mer erfarenhet (bland annat som heltidsmusiker i ett antal år) för att få hans kommentarer. Kommentaren lyder som följer:

Wow, fullständigt bisarrt! Vad vill dom få ut av detta? Vår låt är ju inte ens utgiven nånstans. Det är ju nästan lite Nigeriabrev över det, dom betar av hela soundcloud och stämmer alla, alltid är det nåra som går på det. Way to go för att få goodwill i kampen mot fildelning etc. Sinnessjukt. Eller bara häpnadsväckande fräckt.


Är du verkligen säker på att du inte har mördat någon? Kan du bevisa att du inte gjort det? Skriv på här bara! Nä. Tror inte det...

Det är dags att läsa lite om upphovsrättskriget och se filmen TPV Away from keyboard om The Piratebay och framför allt rättegången mot dem.

Edit: Fick ett mail från David som har råkat ut för samma sak. Han skriver mer om det här på sin blogg, läs mer. Tack för tipset David!

3 Comments:

At torsdag, 28 februari, 2013, Blogger David Lilja said...

Hej,

Jag råkade ut för samma sak. Du kan läsa om min sväng här;
http://david.cutpaste.org/dmb/dropped-claims/

Det jag gjorde var att förklara hur jag hade skapat låten varpå SoundCloud återaktiverade den åt mig. La ned undefär 3 timmar igår kväll och nu försöker jag få fram en adress till vilken jag kan skicka en faktura för juridiska omkostnader. Det har jag nämligen rätt att göra.

Skriv en rad till david.lilja@gmail.com om du vill så ska jag försöka stötta i den mån jag kan om ni inte redan har fått låten aktiverad igen.

 
At torsdag, 28 februari, 2013, Anonymous Anonym said...

Erm... Det har inte kommit någon stämning så du kan droppa den pucken för tillfället.
Det de har skickat är "detta verkar likna en låt som är upphovsrättsskyddad. Tills vidare har vi därför gjort den otillgänglig. Om du äger rättigheterna, fyll gärna i vårt formulär snarast så löser vi det!".
Det må vara skrivet på "tråkigt" "advokatigt" språk, men lugna ner och försök förstå innan du drar slutsatser.
Vad du ska göra nu? Ja det förklarades väl i mailet - fyll i formuläret!

 
At torsdag, 28 februari, 2013, Blogger Måns said...

Då är vi av olika åsikt. Det är ju inte upp till mig att bevisa att jag är oskyldig. Det är ju upp till dem att bevisa att jag är skyldig. Dessutom, såg du alla rutor man "förväntas" kryssa i? Det är helt tokigt.
Tonen är hotfull och arrogant. Dessutom tar de bort låten utan att ens fråga först innan trots att den legat uppe i flera år. Det är fel.
De får gärna lösa det. Men jag kryssar inte i några mystiska rutor.
Det jag vill poängtera är att de måste tagga ner och vara mindre aggressiva, annars blir resultatet precis sånt här, de blir omnämnda i en googlingsbar blogg, det är typ enda kommentaren man själv kan göra.

 

Skicka en kommentar

<< Home