eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2013-02-19

Svenska synttillverkare

Läser artikeln Den svenska synten i svenska dagbladet. I förhållande till hur många invånare det finns i Sverige och hur många tillverkare av syntar det finns så har vi många synttillverkare. Teenage Engeneering är nästan lika mycket ett designföretag som en synttillverkare. För några år sedan postade jag en bild på mig och en prototyp av OP-1, deras första maskin som demonstrerades under Norbergfestivalen. Bland de senaste produkterna kan räknas en Carlsson-liknande högtalare men med blåtand och wifi för smidig musiköverföring utan sladdar. Gissar att den kommer att bli populär också. Enda anledningen till att jag inte skaffat en OP-1 är att jag inte är helt förtjust i sequencern i den. Det är nytänkande så till vida att den funkar som en "bandspelare" där allt spelas in. Lite som en gammaldags porta. Jag skulle gärna velat ha klassisk step-sequencer. En annan sak som också är nytänkande är wifi-midi. Midi kan alltid krångla. Och jag gissar (men har inte provat) att trådlöst midi kan krångla minst lika mycket. Tänk dig en livespelning och så drar nån igång en mikrovågsungn eller nått bredvid och så dör synkroniseringen och allt stannar. Kanske. Eller kanske skaffar jag en vad tiden lider. Batteridriven, liten och låter kalas är ju tre goda skäl.

Göteborgsbaserade Elektron startade som en förlängning av ett examensjobb på Chalmers. Första produkten var SIDstation, en synth baserad på SID-chippet, det som gjorde att Commodore 64 fick sitt ljud. Jag lånade en sid-station ett tag. Den lät kul, men var lite svår att göra musik med då responsen i chippet påverkas av hur mycket man öppnar filret med resultat att det var lätt hänt att det lät otajt. (Det är SID-chippets nackdel). Sedan är det ju lite synd att slakta gamla datorer för att komma åt ett chip. Ett gott alternativ numera är mssiah ett cartridge med programvara OCH midiingång att sätta på baksidan av en befintlig commodore 64 och använda den som musikmaskin. Elektrons senaste maskin, Analogue Four, verkar riktigt lovande. Att Clavia blivit berömda för sina knallröda Nord Lead keyboards vet nog de flesta. Som artikeln skriver, "älskade av dansbanden". Men, samtidigt, Nord Modular, eller minivarianten, Micro Modular, är en väldigt speciell maskin. Det är något så ovanligt som en virtuell modularsynt, man patchar med kablar, men det sparas ner som data till dess dsp:er och så kan man ta med sig patcharna för att använda utan dator till. En lite mindre tillverkare, som inte nämns i SVD:s artikel om de svenska syntarna är Cwejman synt, minns jag rätt så är de baserade i närheten av Göteborg också. Cwejman har tillverkat dels en semimodulär analogsynt, men också flera moduler, delar av modularsyntar. En oerhört intressant intervju med Wowa Cwejman från Geiger Patch Week finns att lyssna på här. Superintressant, om man nu är intresserad av tankarna bakom maskinerna. Se även trailern I Dream of Wires: The Modular Synthesizer Documentary: