eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2013-05-16

Ovanligt välgjorda hyenor i betong

Ungefär hur känns det när en atombomb exploderar ovanför ens huvud? Svaret på den frågan kan faktiskt nån av de fem män som provat besvara. Ja, det finns en video och en ljudupptagning också. Skitläskigt!

Det finns en grupp på facebook för de som är inne på urban exploration (UE) och framför allt för att fotografera saker. Gruppen har precis passerat åttatusen medlemmar. Postade bilderna från den strandade minsveparen som jag besökte för några år sedan. Efter bara några timmar kommer frågor, var den är och hur man hittar dit. Svarar till en person. Dagen efter har personen tagit sig dit och börjar posta bilder i gruppen på samma objekt. Tror jag fick en tankeställare där. Det blev lite väl närgånget på nått sätt. Om personen valt att posta det i sin blogg så hade det varit ok, men just det där med att plagiera, det kändes inte helt rätt. Har fört lite dialog med personen (nej, det spelar inte någon roll vem eller varför, det kunde varit vem som helst) men får inga bra förklaringar eller svar. Jag tror helt enkelt att för egen del så måste jag ta mig en funderare på hur jag ser på just objekt som kanske inte är så väl spridda. Det där med att tänka efter före, det är nog bra, innan man sprider kordinater eller vägbeskrivningar. Min irritation bottnar nog i att det dels gick så snabbt för personen att luska ut allt och dels i att det liksom plagieras. Eller snudd på iaf. Jag gillar det inte. Samtidigt. Ingen kan ju ha "copyright" på en plats eller ett UE-objekt, men man måste ju inte tala om var man hittar allt. För egen del blir det nog mer postningar om sådant här i bloggen, och mindre i facebookgruppen. Bättre så. Ett tips från gruppen var iaf bloggen med bilder från bland annat ett gammalt kalkbrott. Fint!


Noterar att gatukonst.se har ett reportaget med titeln en överdos Göteborgsväggar där en ganska hygglig genomgång av aktuella målningar i Göteborg görs. Apropå gatukonst, läs även artikeln i Filter om Folke och Olabo och deras Hyenor på stureplan. En sanslös historia. Det finns mer bilder på dem HÄR också.


Annars då? Jotack det knallar. Jag behöver ett jobb. Ganska nu. Eller pengar. Någon rik mecenat som vill sponsra mig?