eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2010-04-21

Hemmabyggt fisheye med dörrkikare


The fisheye tin-can har en beskrivning på hur man använder ett klassiskt judasöga för att bygga ett fisheye. Det enda som behövs är en telekonverter samt en dörrkikare som är det lite mer beskedliga namnet på judasögat hos Claes i Sjön. För den som som är lite för slö för att bygga något själv så finns Peleng 8mm fisheye att köpa för strax under tvåtusen kronor, eller kanske ännu billigare begagnat. Bilden är tagen av Simon Rydén och han har lånat mitt Sigma 10-20mm och satt på sin Nikon D700, en digital systemkamera med sensor som är lika stor som ett vanligt 35mm-negativ. Skillnaden på 8mm och 10mm brännvidd är säkerligen synbar, men jämförelsen är ändå intressant. (I sammanhanget har jag läst att D700 ska beskära automatiskt om den får DX-optik på sig, men så skedde inte här iaf).

Några kamera/foto bonuslänkar för den som funderar på att köpa kamera eller objektiv:

Dpreview en seriös sida med många tester och jämförelser av kameror. Ska man köpa kamera så rekommenderas en koll här först.
Imaging-Resource även denna mycket bra information och tester. Kanske aningen bättre texter än Dpreview.
DXOmark har mycket rena mätdata för digitalkameror.
ByThom är en mer personlig sida skriven av naturfotografen Thom Hogan.
Ken Rockwell förtjänar att nämnas med. Han är rolig, men valda delar av det han skriver ska tas med en nypa salt.

Det verkar inte bättre än att tidskriften Kapten Stofil gör sitt sista nummer snart. Väldigt tråkigt tycker jag. Var ska nu "Vän av ordning" och "I hopp om bättring" med flera skribenter få sitt lystmäte? Får se till att köpa upp mig på en samling av de nummer jag inte har själv än.

Etiketter: , , ,