eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-04-17

Lädernunnan startade i Gårda



Jonas Almqvist, sångare i The Leather Nun skriver följande i nunnans grupp på ansiktsburken:

LEATHER NUN RE:LOADED, Idag är det exakt 30 år sedan Lädernunnan repade för första gången i en frostnupen replokal i Gårda, Gbg. Vi testade en Sex Pistols-låt jag skrivit svensk text till. På kvällen fick vi vårt första gig. På lördag är det 30 år sedan Nunnan stod på scenen för första gången. Namnet kom jag på, på spårvagnen ned till Sprängkullen. Den kvällen, den låten, det framträdandet - skrevs svensk rockhistoria. Bandet som bara skulle kompa mig på en singelbaksida, blev ett riktigt band.

Jag gillar lädernunnan. Nunnans LP var en av de första LP-skivor jag köpte (innan var det inspelade kassetter som gällde...ägde ingen skivspelare på den tiden). Och via en obskyr tidskrift så fick jag deras första singel Ensam i natt och på B-sidan "No Rule". Fortfarande grymt bra. Musiken ligger någonstans i gränslandet mellan punk och hårdrock, kanske mer punk. På första skivan så finns Freddie Wadling på bas, Genesis P-Orridge (Throbbing Gristle, Psychic TV) på violin och Monte Cazazza på synth.

Apropå lädernunnan. På ett par av inspelningarna med dödsjazzbandet Läder som jag spelar i så har Nils Wholrabe som bland annat spelat med nunnan, Mobile Whorehouse och Einstürzende Neubauten varit med och gjort sköna gitarrpålägg.

Läs också Jonas inlägg om IPRED-lagen i aftonbladet, bra skrivet!

Apropå Gårda. Det verkar lite som om har man en gång uttalat sig så tar journalister gärna kontakt igen och simsalabim så omnämns jag som talesman vilket jag ju INTE är. Måste säga att det känns lite sådär halvmysko att det har flyttat in ockupanter i huset brevid, men oavsett vad man tycker eller inte tycker om dem så är det skandal att det stått så många lägenheter tomma när det är bostadsbrist. Och även om beslut om upprustning av Gårda inte är taget så finns fortfarande möjligheten. Detta trots att det finns gamla bakåtsträvande betongsossar som t. ex. Mats Arnsmar, som på fullt allvar vill riva Gårda, till varje pris, till vilket pris som helst nästan. Mycket märkligt. Roligt skrivet om arkitekt Akke Zimdal har Jacob Stålhammar gjort ser jag också. Akke skrev en mystisk insändare i GP på temat om Gårda, förmodligen för att marknadsföra Zimdahls arkitekter får man anta (?), varför de nu vill designa parkeringshus, det kan väl knappast vara så värst roligt att designa? Mystiken tätnar.

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

At lördag, 18 april, 2009, Anonymous Thomas said...

nu tycker jag du är orättvis, ingenstans i artikeln tillskrivs du någon roll som talesman.
Tvärtom står det mycket tydligt "Han är en av dem som kämpar för att bevara Gårda", alltså en av många andra.

Sen är det ju så att man som journalist gärna återvänder till personer som uttalat sig tidigare. Dels går det snabbt att få tag på dem, dels vet man att man har med vettiga personer att göra.
Dels så är det ofta inte så lätt att hitta folk som vill uttala sig när man inte har med stora välsmorda organisationer att göra.

Om du är trött på att medverka så kan du testa att rota fram några andra personer att erbjuda journalisterna i stället.

 
At lördag, 18 april, 2009, Blogger Måns said...

Det stod faktiskt ordagrant "talesperson för kampanjen". Men hur som helst, det var absolut inte meningen som en känga åt journalister, jag bara önskar att lite fler personer vill uttala sig till media.

 

Skicka en kommentar

<< Home