eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2009-03-17

Synthpop modularsystem och mjuka synthar

Jag har tidigare bara hört någon enstaka låt med projektet Eliasson, men nu såg jag att det finns flera låtar upplagda på myspace. Medryckande synthpop. Lyssning avkräves! Synd att den stora modularsynthen är såld (eller visst blev den det?!).
För ett par år sedan så råkade jag på låten "Pokerkväll i Vårbygård" av Florence Valentin. Det var något bekant med den. Häromdagen kom jag på varför det lät så bekant. Det låter som en korsning mellan två, eller tre olika låtar med The Clash typ Rudie cant fail, Spanish Bombs och Jimmy Jazz. Nåja. Återvinning är ju modernt!


Apropå musik så råkade jag på videon brevid som visar ett modularsynthsystem som spelar en variant av ett klassisk Satiéstycke. Välgjort, ambient och vilsamt.

Just ja. Lyssna på stycket. Och samtidigt, bläddra igenom mjukissyntharna (och då menar jag inte mjukvaru utan mjuka på riktigt).

Etiketter: , , ,