eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-04-21

Martin "rydis" Rydström 1974-2007


Rydis är återfunnen. Den formella identifieringen är gjord. Rydis hittades i vattnet vid Klippan Göteborg. Sidan med sökandet efter rydis har gjorts om till en minnessida. Jag är lite osäker på vem som har tagit bilden, jag tog mig friheten att låna den utan att fråga.

Sista gången vi sågs, ungefär två (?) månader innan rydis försvann så hängde rydis med mig på spelning här i Gårda. Inträdet kostade några tjugor och det var som en tidsresa tillbaka till en indiepopklubb från 1991. Banden som spelade (det första missade vi) var riktigt bra, atmosfären var tät, lokalen liten och hemtrevlig. Jag minns inte exakt vad vi pratade om hela kvällen, men jag minns att rydis pratade om sin syster Emma och att vi hade ett långt samtal om musik och att det var den där kittlande stämmningen av att allt är möjligt just här och just nu och det är för mig ett varmt minne.

Rydis var lite av en datanörd i dess positiva bemärkelse och Planet Lisp har några korta minneskord. Rydis gillade att programmera i LISP, ett dataspråk som bland annat används inom forskning inom artificiell intelligens. Martin var ordförande i cd dvs Chalmers datorförening.

Jag kan fortfarande se rydis framför mig när han lägger huvudet lite på sned, ler lite och jag hör hans röst med den omissigenkännliga dialekten komma med en kommentar. Jag befinner mig någonstans mellan att vara ARG och att vara ledsen över att rydis inte finns mer och det känns frustrerande att inte få veta vad som har hänt just den där kvällen när han försvann.

4 Comments:

At tisdag, 24 april, 2007, Blogger månica said...

att han kom fram, i kombination med det tragiska sätt han kom idager, är väl inte det lättaste att hantera och förhålla sig till. förstår mycket väl din frustrationsilskasorg,

 
At torsdag, 10 maj, 2007, Blogger Roger Tell said...

Känner hur det tåras i ögonen när jag läser din text. Du träffar precis rätt i det lilla leendet och rösten. Jag har försökt bearbeta förlusten, men förstår fortfarande inte meningen och det känns bara fruktansvärt tomt. Imorgon är det begravning. Ett sista farväl som Rydis släkt har gjort till något ljust. Äntligen får jag möjlighet att ta farväl på riktigt. Du saknas mig Rydis /Tell

 
At torsdag, 27 maj, 2010, Anonymous Anonym said...

saknar honom idag
som alla dagar

är så innerligt tacksam att ni finns där ute

alla ni som kände honom

alla ni som bär honom med er
precis som vi gör

varma kramar från lillasyster Emma

 
At lördag, 29 maj, 2010, Blogger Måns said...

Emma, det finns så mycket mer att säga, kommer ett mail lite senare. Rydis finns med, hela tiden!

 

Skicka en kommentar

<< Home