eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2007-03-22

Engångskamera






Det finns ett intressant diagram där man kan dra i lite parametrar på google gapminder för att jämföra olika länder. Klart tankeväckande.

Apropå inget så köpte jag en engångskamera med film för 29:- under ett malmöbesök för ett tag sedan. När jag öppnade kameran för att ta ut filmen så noterade jag att det inte alls var en engångskamera utan att det var en engångskamera som blivit påfylld, igentejpad och försedd med nytt pappomslag av nån kinesisk fabrik. Märkligt med industriell återanvändning av engångskameror. Bilder blev det, men de ser lite lagom mosiga ut. Förresten, är det bara jag som säger kamera om kameror med film i och digitalkamera om digitalkameror? Att kalla det "filmkamera" låter så otroligt dumt.

Fick en länk till youtube med titeln Sweden, heaven or hell? som är ytterst märklig. Sverige beskrivs som ett samhälle där sex, droger och elände frodas. Kikar man mer på imdb så ser man att filmen är från 1968 och har titeln Svezia, inferno e paradiso och blev rätt häftigt klippt av dåvarande svenska filmcensuren före premiären i sverige. Någon som har den som DivX kanske?

Etiketter: ,

2 Comments:

At fredag, 23 mars, 2007, Blogger Unknown said...

hur mosiga ser inte ni ut! hoho, dagens skratt.. skall kolla efter filmen hos min filmguru, vifår se om det nappar på b-filmskroken..

 
At fredag, 23 mars, 2007, Anonymous Anonym said...

Jag har den liggande ånstans, men du missade tyngsta Svezia-trivian, nämligen att Mah Na Mah Na låten ursprungligen kommer från dess soundtrack... :)
(du vet, mupparna, mah na mah na, di di di di di, mah na mah na, di di di di di, etc...)

 

Skicka en kommentar

<< Home