eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2016-03-24

Påskfirande i Dalsland

Visst är det lite så att det man är uppväxt med det tar man som självklart? Jag är uppväxt i Dalsland. Där är påsken något speciellt som firas extra mycket, och, som jag har förstått såhär i efterhand, på ett speciellt sätt. En lite intressant sak är att påskbrasor hade nästan alla, men få hade nån slags brasa på valborg. Hur går då ett Dalslänskt påskfirande till?


Först av allt så måste man ha påskbrev. De flesta undrar nog, vad katten är ett påskbrev? Ett påskbrev är ett brev som från början är ett A4 men med en teckning på påsktema (kycklingar, ägg, påskfjädrar, etc) och därefter vikt till en trekant. Förutom att påskbrevet ska vara trekantigt så ska det innehålla lite godis (ja inte jättemycket, men vad som nu får plats i densamma). Själva påsk:andet går till på följande sätt: Man klär ut sig till påskkärring.



En sak är kanske lite intressant att inflika, den som är påskkärring, det är inte könsrelaterat utan helt skiljt från kön, något man bara gör.

Men. Det man gör när man "påskar". Då har man sina påskbrev, de trekantiga, med teckning, fyllda av lite godis. Och så besöker man folk, man öppnar (sliter upp ytterdörren) kastar in sitt påskbrev med full kraft och skriker samtidigt "GLAD PÅSK". Om ens påskbrev råkar dunsa i en vägg, eller nått mer, är det en bonus, det ska höras, det är lite av poängen. Sedan finns det ett gensvar också, och, det handlar om att kommer det nån och påskar hos en, då ska man ta fast dem! Och om man har varit och påskat hos nån och blir fasttagen så är det lite pinsamt eller nedslående.


Ja, så trodde jag att ALLA firade påsk och att det var något självklart, ända tills jag lämnade Dalsland.

Såhär i efterhand inser jag att jag var med om något exklusivt och väldigt fint!


Jag gillar min vän Marcus (självklart Dalslänning!) som tar det där med påskfirande med både humor och allvar, och han började sin påskledighet med att skicka den här bilden till sina kollegor:

Finfint.


GLAD PÅSK PÅ ER!