eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2016-02-28

Köpa konst på loppmarknad

Om man tittar på loppmarknader och speciellt på tavlor som finns där så är det lätt att drunkna i bilder på gråtande barn, trista landskap eller inramade affischer. Det finns ganska mycket som är rent ut sagt inget vidare. Och så ibland så hittar man de där guldkornen. Och, nej, jag tror inte de betingar något större ekonomiskt värde, men de är fina att titta på. Jag tänker att när man köper konst på loppis ingår det lite i konceptet att det inte är sådant som går på Bukowskis som säljs där.

Först av allt, en textiltavla med lite mönster, får lite 60-tals känsla över den, konstnär okänd (hur söker man ens på textilkonst på nätet?). Men jag gillar den.



Andra jag köpte var ett par trevliga träd, gjorda i korsstygn. Trevlig på nått sätt, inte sett nått liknande förut och just tekniken med korsstygn liknar så mycket gamla 8-bitars datorers bitmapgrafik, lite pixelreat på ett snyggt sätt.



Den tredje tavlan jag köpte har en namnteckning på sig. Harry Lindahl var självlärd målare och har förutom måleriet bland annat varit till sjöss och varit pingstpastor, mer om Lindahl på ett av barnbarnens sida. Det jag gillar är framför allt hur molnen och ljuset framträder. Det syns att det är någon som är van att måla som gjort tavlan.



Sist men inte minst, och apropå något helt annat, läs SSD reliability in the real world: Google's experience. Det verkar som om det inte är användande av SSD som får dem att ruttna, utan de verkar få bitröta lite av sig själva med stigande ålder.