eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2012-06-02

One or more music publishing rights collecting societies

För ett tag sedan skrev jag om scam fake och bluff-förretaget Merlin Phonofile som satt i system att försöka tvinga av användare äganderätten till sina egna youtubeklipp. Nu har två av de videoklipp jag har blivit markerade av ett annat lurendrejeriföretag. Den här gången heter företaget One or more music publishing rights collecting societies. Lite osäker på om företaget ens existerar, men det skulle kunna vara nån slags motsvarighet till stim men säker är jag inte. Någon som vet? Är lite konstigt om det står i allmäna ordalag, och inte exakt vem. Merlin Phonofiles affärsidé är ju att lura av folk rättigheterna så att de kan använda deras klipp för att i sin tur visa reklam (och tjäna pengar).
Texten lyder som följer: Ditt videoklipp kan innehålla följande upphovsrättsskyddade material: musikstycke administreras av: One or more music publishing rights collecting societies. Följt av en knapp "Jag bekräftar"vilket förmodligen = Jag skänker bort äganderätten på mitt eget videoklipp till nån annan tredjepart, osäkert vem. Därefter texten "Ditt videoklipp är fortfarande tillgängligt i hela världen. Ibland visas annonser bredvid ditt videoklipp. Observera att videoklippets status kan ändras om de policyer som valts av innehållsägarna ändras". Kanske är meningen "The usage policy specified by the rights owner for this material allows it to remain on YouTube with advertising" lite av en nyckelmening? Jag tror att en av orsakerna till anmälan är just annonserna. Jag har klickat bort annonser. Jag behöver inte tjäna pengar på mina klipp, då känns det rimligt att ingen annan gör det heller. Men det är antagligen därför, de får inte använda klippet för reklam, som de har anmält "upphovsrättsbrott". Man kan också klicka i "Jag tror att den här upphovsrättsanmälan är ogiltig." Alternativen man kan välja är:

-Jag äger CD- eller DVD-skivan eller har köpt låten online
-Jag säljer inte videoklippet och tjänar inga pengar på det.
-Jag uppgav upphovsman i videoklippet.
-Videoklippet är originalinnehåll som tillhör mig och jag äger alla rättigheter till det.
-Jag har en licens eller skriftlig tillåtelse från den riktiga rättighetsinnehavaren om att använda materialet.
-Min användning av innehållet uppfyller de juridiska kraven för rimlig användning (fair use eller fair dealing) enligt gällande upphovsrättslagstiftning.
-Innehållet är allmän egendom eller så skyddas det inte av upphovsrätten.

Jag undrar lite var knappen "Klippet är mitt. Sluta tramsa" finns nånstans. Vilket av alternativen är bäst? Varför ska man ens klicka nånstans om man inte håller med? Ett alternativ är förståss att ta bort klippet och lägga det på min kanal på konkurrenten vimeo istället. Dessutom undrar jag varför man silar mygg och sväljer kameler. Klippet är två minuter långt men på youtube hittar jag numera diverse långfilmer, som det definitivt är upphovsrätt på. Som till exempel Fantastic Planet "La Planète sauvage" (1973): Eller kanske Cat Soup [Nekojiru-So] Full Movie: