eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2012-05-12

Klona, kopiera eller storleksändra en hel hårddisk

För ett antal år sedan var det inte så många programvaror som klarade av att göra en kopia av en hel hårddisk till en ny hårddisk (eller till en hårddiskavbild heller för den delen), speciellt inte om det var olika storlekar (nu förväntar jag mig linux-nördkommentar i stil med "det är väl bara att köra dd". Lite osmidigt säger jag. Den programvara som fungerade bäst var väl Ghost av symantec/norton. (Sidofeature; vissa versioner av Ghost kunde skjuta ut kopior via nätverket, mycket praktiskt). Det finns ett par fria alternativ till ghost. För några veckor sedan använde jag Clonezilla för att kopiera diskarna till en server som skulle uppgraderas. Clonezilla är öppen källkod och fungerar på det mesta, det finns ett par nackdelar, dels är stödet för raid:ade diskar i dagsläget lite begränsat och dels är programmet lite långsamt (det här märker man mest av om man ska kopiera 500GB data, det tar ett antal timmar). En annan nackdel är att disken man kopierar till måste vara minst lika stor eller större. Det går inte att kopiera från en 250 GB disk som bara innehåller 50GB data till en 80GB disk då intelligensen i programmet inte riktigt känner av det. Tvärtom går dock bra, och den skalar också om partionerna så att de får motsvarande proportionell storlek. En programvara för Windows som också kan klona eller kopiera diskar är Free Partition Software - MiniTool Partition Wizard, jag har inte testat den än men den verkar riktigt lovande. Bland dess finesser kan nämnas att den stödjer raid, kan storleksändra en partion utan att man behöver starta om datorn efteråt, konvertera från FAT till NTFS och tvärtom. Enda nackdelen verkar vara att den har liksom inte linuxstöd alls.