eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2015-02-01

Semmeldags Pita-semlan

År 2000 så spelades filmen "Jalla! Jalla!" in. Två veckor innan filmningen skulle börja så var fortfarande en av rollerna obesatta. Filmteamet letade intensivt och via någons bekant så kom Laleh Pourkarim in och fick rollen. Något år senare eller två var jag på jazzhuset för att se Ale Möller Band. De hade ett förband. En trubadur. Hon var rent ut sagt skitbra. Såhär i efterhand minns jag bara låten "Storebror", som påminde lite om Cornelis Vreeswijk. Hon hade en demo. Det var en hembränd cd med fyra låtar, den kostade 20 kronor. Skivan spelades flitigt.

Nu och ett tag till kan man se dokumentären jag är inte beredd att dö än på svtplay.

Det är saker på gång i Gårda också. För en gångs skull ser det lite ljust ut för de två hotade kvarteren. Markanvisning med önskemål om bostädernas bevarande. Gött! Det var väl en present från 2015 så god som någon. Speciellt när Gårda knappt nämndes i den lokalpolitiska debatten (som i övrigt mest handlade om folk vill köra mycket bil eller om de är positiva till trängselskatt). En sak till jag gillar. De har byggt en bastu i frihamnen, jubileumsparken och den 18:e februari så drar bastun igång. Nån som hänger på och bastar?
Från och med början av 2015 så krävs körkort för motorsåg om man ska såga åt någon annan än sig själv. På ett sätt är det bra, jag har sett en del tokerier... Men samtidigt, om man nu är erfaren och har fällt ganska många träd, borde det inte räcka med ett lämplighetstest respektive ett praktiskt test? Jämför med bil. Man har en uppkörning som visar om man är lämplig som förare eller inte. Jag vet inte vad jag ska säga, men jag tycker spontant att det känns lite småtrist att behöva gå en utbildning en gång till. Jag är utbildad skogsarbetare, eller säger man skogshuggare när man kör med såg?

Gerdas bageri i Alingsås kan man köpa den här semlan. Kallad pita-semla. Den är plattare och man får den i ett kaffefilter(!). Målningen är gjord av Carolina Falkholt, även den i Alingsås. Sist men inte minst så var jag och såg DMX Krew spela. Trevlig konsert, lite mer åt techno-hållet till än de elektro/disco jag hört tidigare. Det var med en äkta 303:a som korrade.